آیه قرآن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :73
بازدید دیروز :0
کل بازدید :95523
تعداد کل یاد داشت ها : 335
آخرین بازدید : 103/2/12    ساعت : 2:50 ع

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) در آستانه‌ی 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان، کارکنان منتخب و اعضای پایگاههای بسیج شهرک‌های سازمانی و همچنین تعدادی از خانواده‌های ارتشیان،ارتش جمهوری اسلامی ایران را مایه‌ی افتخار و ارتشی مردمی، علمی، اعتقادی، دارای ابتکارات گوناگون و آزموده‌شده خواندند و با اشاره بهغیر منطقی‌بودن جبهه‌ی استکبار به سرکردگی آمریکا، تأکید کردند: امروز، تمدن غرب بواسطه تناقض‌ها، بی‌منطقی‌ها، زورگویی‌ها و بی‌اعتنایی به اصول انسانی در معرض سقوط و سرنگونی قرار گرفته است.
فرمانده کل قوا در این دیدار در تشریح ویژگی‌های منحصر بفرد ارتش جمهوری اسلامی ایران، به مردمی‌بودن ارتش اشاره کردند و افزودند: در نظام جمهوری اسلامی ایران، ارتش به دلیل فداکاری و مجاهدت و نه به دلیل زورگویی و قدرت، مورد تکریم مردم و دارای پشتوانه‌ی مردمی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص علمی‌بودن ارتش خاطرنشان کردند: پیشرفت‌ها و گستره‌ی کارهای علمی و پژوهشی نیروهای مسلح از جمله ارتش در زمینه‌ی صنایع دفاعی و الکترونیکی حیرت‌آور و غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی و حتی سالهای اول انقلاب است.
ایشان تأکید کردند: همه‌ی این پیشرفت‌ها در شرایطی به‌دست آمده است که بدخواهان ملت ایران، در دادنِ کمترین امکانات بخل ورزیدند اما جوشش درونی استعدادهای جوانان و فرزندان این ملت، شگفتی آفرید.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی دینی و اعتقادی‌بودن ارتش، افزودند: انجام کار براساس احساس تکلیف و تعمیق روحیه‌ی دینی و انقلابی موجب شده است که ارتش جمهوری اسلامی ایران به یک ارتش متعهد و پایبند به اعتقادات و ارزش‌ها تبدیل شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: چنین ارتشی قطعاً در هر امتحانی سربلند بیرون خواهد آمد.
فرمانده کل قوا، آزموده‌بودن ارتش به دلیل حضور سرافرازانه در 8 سال دفاع مقدس را یکی دیگر از امتیازات ارتش برشمردند و خاطرنشان کردند: ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات گوناگون در دوران دفاع مقدس نقشی برجسته داشت و کارهای بزرگی انجام داد.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ارتشیان گفتند: به ارتشی‌بودن خود افتخار کنید و همت خود را، حفظ و تقویت این ویژگی‌های ممتاز قرار دهید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به رویکرد متفاوت نیروهای مسلح ایران در مقایسه با ارتش‌های دنیا، افزودند: ارتش، سپاه و بسیج یک فرهنگ و جهت‌گیری جدیدی را به دنیا عرضه کرده‌اند که الگوی بدیعی در مقابل جهت‌گیری استعماری و سلطه‌گرانه‌ی بیشتر ارتش‌های دنیا است.

ایشان در خصوص روحیه سلطه‌گری مجموعه‌های نظامیِ جبهه استکبار به‌ویژه آمریکا خاطر نشان کردند: این مجموعه‌‌های نظامی در هر جایی که حضور پیدا می‌کنند مایه‌ی فساد اخلاقی و فشار بر مردم و کشتار آنان هستند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر مخالفت با وسائل کشتار جمعی افزودند: بر خلاف این ادعا، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، کودکان و زنان و مردم بیگناه افغانستان و پاکستان را قتل عام می‌کنند و تروریست‌های مورد حمایتِ آشکار و پنهان آمریکا نیز در عراق و سوریه، مردم را می‌کشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین تناقض‌گویی‌های آمریکا خاطر نشان کردند: آمریکا و دیگر مدعیان حقوق بشر در قبال کشتار مردم بی‌گناه پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه سکوت می‌کنند اما بعد از چند انفجار در آمریکا، همه دنیا را پر از جنجال می‌کنند.
ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به پیروی از منطق اسلام با هرگونه انفجار و کشتار مردم بی‌گناه چه در بوستون آمریکا و چه در پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه مخالف است و آن‌را محکوم می‌کند.
ایشان افزودند: رفتار آمریکا و دیگر مدعیان حقوق بشر در قبال کشتار مردم بی‌گناه، متناقض است و بر همین اساس معتقدیم که آمریکا و جبهه‌ی مقابل جمهوری اسلامی ایران،غیر منطقی هستند.


دولتمردان آمریکا غیرمنطقی هستند!
مشاهده‌ی اینفوگرافیک


رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: به دلیل این تناقض‌ها، بی‌منطقی‌ها، زورگویی‌ها و بی‌اعتنایی‌ها به اصول انسانی، تمدن غرب در معرض سقوط و سرنگونی قرار گرفته است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این چگونه منطقی است که اگر کودکان و زنان در افغانستان و پاکستان بوسیله آمریکایی‌ها کشته شوند و در عراق و سوریه نیز تروریست‌های مورد حمایت آمریکا، غرب و صهیونیست‌ها، فاجعه‌آفرینی کنند، اشکالی نداشته باشد اما اگر انفجاری در آمریکا یا یک کشور غربی روی دهد، همه دنیا باید هزینه‌ی آن را بپردازند؟
ایشان تأکید کردند: این روحیه و تفکر آمریکا و غرب که خود را «تافته‌ی جدا بافته» از دیگران می‌دانند، عامل سرنگونی و زوال روزافزون آن‌هاست.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اندیشه‌های منطقی حاکم در نظام جمهوری اسلامی خاطر نشان کردند: این اندیشه‌های منطقی، پایه‌های یک تمدن عمیق و ماندگار است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود از فداکاری‌ها، همدلی‌ها و همراهی‌های همسران، خانواده‌ها و فرزندان ارتشیان تجلیل کردند و افزودند: خانواده‌های محترم ارتشیان باید همواره به داشتن چنین مردانی احساس عزت و افتخار کنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی،امیر سرلشکر صالحی فرمانده‌ی کل ارتش گزارشی از توانایی‌ها و آمادگی‌هایارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

در ابتدای این دیدار تعدادی از جانبازان ارتش جمهوری اسلامی از نزدیک با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند


توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

گزیده بیانات | «یک نقص ملی»

رهبر انقلاب در دیدار با جوانان خراسان شمالی «ضعف فرهنگ کار جمعی» را به عنوان یکی از نقاط ضعف ملی در بحث سبک زندگی و تحقق فرهنگ زندگی اسلامی مطرح کردند. ایشان در بیانات دیگری نیز ضرورت توجه به تقویت کار جمعی در جامعه را تبیین و پیشنهاداتی را نیز برای رفع این نقطه‌ی ضعف ارائه نموده‌اند.
آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی فرهنگ کار جمعی است که به عنوان یکی از مطالب پرونده‌ی «کار جمعی» در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif اعتصام هم باید دسته‌جمعی باشد
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟ این یک آسیب است. با اینکه کار جمعى را غربى‌ها به اسم خودشان ثبت کرده‌اند، اما اسلام خیلى قبل از اینها گفته است: «تعاونوا على البرّ و التّقوى»، یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنى حتّى اعتصام به حبل‌اللّه هم باید دسته‌جمعى باشد؛ «و لا تفرّقوا».

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif آموزش کار جمعی 
نکته‌ى دیگر، کار جمعى، تعاون و همکارى با یکدیگر و همت بلند است. کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با همتِ بلند نگاه کنند. مسائل گوناگونى وجود دارد که اینها را باید در سطح دنیا دید، در سطح جهانى باید مشاهده کرد، نه در سطح منطقه‌اى، چه برسد به این که انسان بخواهد آنها را در سطح کشورى یا در سطح ولایتى و استانى ببیند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif یک نقص ملی 
می‌دانید ملت‌ها خصال ملى دارند. بعضى از ملت‌ها خصلتى دارند که خصلت عمومى است، بعضى از ملت‌ها خصلت‌هاى دیگرى دارند که حالا مربوط به تاریخ و جغرافیا و اقلیم است و به عوامل گوناگونى وابسته است. ما این روحیه‌ى شور و شوق را، میل به تحقیق را، کنجکاوى را، خسته نشدن و پیگیرى کردن را باید در ملتمان به وجود بیاوریم. این روحیه، کم است؛ نیست.

کار جمعى هم که گفتند، همین جور است؛ کار جمعى هم جزو خصال ملى ما نیست. شما به ورزش‌هاى ما هم که نگاه کنید و مقایسه کنید با ورزش‌هائى که متعلق به اروپائى‌هاست، مى‌بینید همین جور است. ورزش ملى ما که کشتى است، یک ورزش انفرادى است. حتّى ورزش باستانى ما هم که یک ورزش دسته‌جمعى است، هر کسى براى خودش ورزش می‌کند. می‌دانید وقتى که توى گود زورخانه می‌روند، کار دسته‌جمعى انجام نمی‌گیرد؛ با هم یک حرکاتى را انجام می‌دهند، هر کسى ورزش خودش را انجام می‌دهد؛ مثل فوتبال یا والیبال نیست که کار این، مکمل کار آن باشد؛ لذا کار، کار جمعى نیست. این یک نقص ملى است در ما؛ این را باید درست کرد؛ باید تزریق کرد. این کارِ کیست؟ کار دانشگاه است. بنابراین دانشگاه غیر از مسئله‌ى علم، باید به مسئله‌ى فرهنگ هم بپردازد.

ما می‌توانیم این جوان را صبور، قانع، مایل به کار، مایل به تحقیقات، اهل کار جمعى، اهل اغماض، اهل تغلیب عقل بر احساس، اهل انصاف، اهل وقت‌شناسى، اهل وجدان کارى تربیت کنیم؛ می‌توانیم هم عکس این صفات را در او تزریق کنیم. واقعاً این جوانى که در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد - یک جوان هجده نوزده ساله - در خور این تربیت هست. در دوره‌هاى بخصوص لیسانس - این دوره‌ى اول - می‌توان روى این مسئله واقعاً فکر کرد، برنامه‌ریزى کرد. شما می‌توانید یک نسلى را به وجود بیاورید که این نسل داراى این خصوصیات اخلاقى باشد. این هم برنامه‌ریزى می‌خواهد؛ این با پوستر و با دستور و با اینها درست نمی‌شود.

همان‌طور که شما براى کار علمى نیاز به برنامه‌ریزى دارید و باید برنامه‌ى کلان ترتیب بدهید، براى این کار هم برنامه‌ى کلان لازم است. این برنامه‌ى کلان هم توى خود دانشگاه باید انجام بگیرد؛ این چیزى نیست که ما بگوئیم بیرون دانشگاه انجام بدهند، به دانشگاه ابلاغ کنند؛ اینها حکمى نیست که با حکم بشود این کارها را کرد؛ اینها کارهائى است که باید از درون دانشگاه‌ها بجوشد. من اینها را عرض می‌کنم تا ان‌شاءاللَه این زمینه و ذهنیت به وجود بیاید و روى مسئله‌ى فرهنگى در دانشگاه کار بشود.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif تحقیق دسته‌جمعى، خاطرجمع‌تر است
حوزه باید با سبکهاى نوین تحقیق آشنا بشود. تحقیق که مى‌گوییم، منظورمان، هم تحقیق عمقى است - یعنى همان چیزى که ما در حوزه به آن تحقیق مى‌گوییم؛ یعنى تعمق در مطلب - و هم تحقیق عرضى است، که در روشهاى اروپایى به آن هم تحقیق مى‌گویند، و ما به آن تتبع مى‌گوییم. در اسم‌گذارى بحثى نداریم؛ این هم یک نوع تحقیق است؛ تحقیق عرضى است، تحقیق سطحى است؛ یعنى در سطح و در عرض، دنبال مطلبى گشتن. امروز هر دو نوع تحقیق، روشهاى نوینى دارد. استادانى مى‌نشینند، دانشجویانى را هدایت مى‌کنند؛ کار گروهى انجام مى‌گیرد و تحقیقى دسته‌جمعى عرضه مى‌شود. تحقیق دسته‌جمعى، خاطرجمع‌تر از تحقیق فردى است؛ اختلافات کمتر مى‌شود و پیشرفتها بیشتر مى‌گردد. این روشها را باید در حوزه به کار بیندازیم. ما در حوزه همیشه روش فردى را دنبال مى‌کردیم. به نظر من، هنوز هم روشها فردى است. همین درسى که شما ملاحظه مى‌کنید، یک کار فردى است. درست است که صدنفر، هزارنفر پاى درسى نشسته‌اند، اما هر یک از آنها جداگانه با استاد روبه‌روست و مخاطب استاد است؛ بعد هم مى‌رود و مشغول کار خودش مى‌شود. حتّى مباحثه‌ى ما کارى فردى است. عجیب است! یک روز این آقا استاد مى‌شود، او شاگرد؛ این گوینده است، او شنونده؛ یک روز هم او استاد مى‌شود، این شاگرد؛ او گوینده مى‌شود، این شنونده! یعنى کارِ با هم و دسته‌جمعى نیست، تعامل فکرى نیست؛ کار فردى است. البته این کار فردى جهات حسنى هم دارد، که محسنات این کار و این شکل نباید از دست برود؛ اما روشهاى دسته‌جمعى هم در دنیا معمول است؛ چرا ما از این روشها استفاده نکنیم؟

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif برای اینکه اشتباه کوچک هم در کار نباشد
احساس پیمودن راه جدید، احساس خیلى خوبى است؛ یعنى واقعاً ما احساس کنیم که در عالم دائرةالمعارف نویسى، یک کار جدید مى‌کنیم. به عبارت دیگر، چون تاکنون دائرةالمعارف اسلامى به قلم جمعى از مسلمانان متدین و شیفته‌ى اسلام نوشته نشده است، ما حالا مى‌خواهیم آن کار را بکنیم. این احساس خوب است و من کاملاً موافق با آن هستم. معمولاً در این‌طور کارها، چند درصد اشتباه هم دیده مى‌شود. چه کار کنیم که همان درصد کوچک اشتباه هم در کتاب نماند؟ هر چه بتوانیم اشتباه نکنیم، بهتر است. اصلاً کار جمعى هم مى‌تواند بى‌اشتباه در بیاید. آنچه نمى‌تواند بى‌اشتباه در بیاید، کارى است که یک نفر انجام مى‌دهد؛ و الّا کارى که جمعى مى‌کنند، واقعاً چه اشکالى دارد که کارى کنیم اصلاً بى‌اشتباه در  بیاید؟

توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

مقام معظم رهبری شب گذشته به صورت سرزده با خانواده سردار رشید اسلام شهید محمد حسن نظر نژاد(بابانظر) دیدار و گفت وگو کرد.
مصطفی نظرنژاد، فرزند شهید نظر نژاد در گفتگوی اختصاصی با صبح توس به تشریح دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید نظر نژاد پرداخت.
شب گذشته حدود ساعت 17 بود که مادرم به بنده تماس گرفت که قرار است برای مصاحبه به منزل ما بیایند و گفتند که شما هم حضور داشته باشید.
بنده همراه با خواهرم و عمویم به منزل پدر رفتیم و تا ساعت 18:30 منتظر ماندیم اما کسی نیامد، دوباره به منزل برگشتیم که مادر تماس گرفت و گفت بیایید که قرار است به زودی تشریف بیاورند.
ما هم شوکه شده بودیم که چرا برای مصاحبه تأخیر در کار باشد، اما با این وجود به منزل پدر آمدیم که دیدیم جمعیت در مقابل درب ایستاده است.
وقتی به منزل وارد شدیم، ناگهان مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای به صورت کاملا اتفاقی وارد منزل شدند و حضور سرزده ایشان کاملا بنده و خانواده را شوکه کرد.
در برابر حضور سرزده مقام معظم رهبری تنها کاری که می توانستیم بکنیم، اشک شوق دیدار با ولی امر مسلمین بود.
ایشان با مادر و خانواده شهید بابانظر حدود یک ساعت به گفت وگو نشستند و یکی از نکات جالب این دیدار زمانی بود که مقام معظم رهبری اظهار کردند که کتاب شهید بابانظر را کاملا مطالعه و انیمیشن ایشان را که از شبکه قرآن پخش می شود، دیده بودند.
برادر کوچکم، آقا مرتضی نیز نتوانست در این دیدار حضور پیدا کند و به قول خودش بزرگترین فرصت زندگی اش را از دست داده است.
به قدری از حضور مقام معظم رهبری شوکه شده بودیم که فراموش کردیم اقداماتی را که ستاد یادواره شهید بابانظر در خصوص گرامیداشت یاد و خاطره این شهید انجام داده است، عنوان کنیم.
اما خوشحال هستم که چفیه مقام معظم رهبری نصیب بنده و انگشتر ارزشمند آقا نصیب خواهرم گردید.
همچنین یک جلد کلام الله مجید با دست نوشته مقام معظم رهبری منزل پدرم را زینت بخشید.
از اینکه مقام معظم رهبری همواره به یاد خانواده شهدا هستند و ما را فراموش نمی کنند بسیار خرسند هستیم و از حضور ارزشمند ایشان سپاسگزاریم.
یادآوری می شود که دیدار مقام معظم رهبری با خانواده سردار رشید اسلام شهید محمد حسن نظر نژاد برای نخستین بار بوده است.
گفتنی است، ستاد یادواره شهید بابانظر از اوایل سال 89 در راستای گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید نظر نژاد تشکیل شده است و هم اکنون فعالیت های این ستاد به صورت گسترده در سطح کشور ادامه دارد.


توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

مراسم عزاداریِ شب شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان کشور در حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این مراسم پر فیض، حجت الاسلام‌والمسلمین سیداحمد خاتمی و آقای سعید حدادیان در سوگ شهادت بانوی عصمت و طهارت سخنرانی و مدیحه سرایی کردند.
این مراسم که از 22 فروردین شروع شده است تا دوشنبه 26 فروردین 1392 در حسینیه امام خمینی(ره) ادامه خواهد داشت.

توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

جت‌الاسلام‌والمسلمین مجید حکیم‌الهی، معاون بین‌الملل جامعة المصطفی العالمیة و رئیس سابق حوزه‌ی علمیه لندن در گفتار زیر به بررسی ویژگی‌ها و سیره‌ی علمی مرحوم علامه آیت‌الله دکتر عبدالهادی الفضلی پرداخته است. رهبر انقلاب در پیام تسلیت خود درباره‌ی این علامه‌ی فقید گفته‌اند: «مرحوم الفضلی پناهگاه علمای امت بودند و با فکر و حرکت و جهاد و تلاش‌های وحدت‌آفرین خود، نمونه و اُسوه‌ای را در نزدیکی دل‌ها، وحدت بخشیدن به صفوف اسلام، همدلی و دوری از نزاع‌ها و اختلافات، و تمرکز نگاه‌ها و اندیشه‌ها بر دشمن مشترک آحاد امت عظیم اسلامی ارائه کردند.»

حوزه‌‌های علمیه همواره خاستگاه علمای برجسته، اندیشمندان و متفکرانی بوده است که در طول تاریخ، تأثیرات بسیاری در حوزه‌های مختلف علمی از خود برجای گذاشته‌اند. اما اندیشمندانی که توانسته‌اند در گستره‌ی بین‌المللی فعالیت کنند و در عرصه‌ی جهانی تأثیرگذار باشند، نسبت به دیگر اندیشمندان اندک هستند. یکی از افرادی که توانست در حوزه‌ی بین‌المللی تأثیرگذار باشد و خدمات ارزنده‌ای را به جوامع اسلامی و نشر و گسترش معارف دینی ارائه دهد، مرحوم علامه آیت‌الله دکتر عبدالهادی فضلی بود. جنبه‌ی علمی و معرفتی ایشان روشن است و در این زمینه گفت‌وگوهای زیادی انجام شده و مقالات زیادی هم نوشته شده است. فضل و علم و دانش ایشان بسیار روشن و واضح است، اما خدمات ایشان به حوزه‌های معرفتی و علمی و همچنین کتاب‌هایی که ایشان متناسب با نیاز جوامع بشری تهیه و تدوین و تألیف نمودند، قابل بحث است و شاید برای بسیاری از اندیشمندان ما و خصوصاً طلاب حوزه‌های علمیه ناشناخته باشد.

در ادامه به 8 ویژگی برجسته‌ی مرحوم علامه فضلی می‌پردازیم:

رئیس دانشگاه اسلامی انگلستان می‌گفت: وقتی ما دانشگاه اسلامی را در انگلستان تأسیس کردیم، به متون درسی نیاز داشتیم که متناسب با فضای غرب نوشته شده باشد. لذا از ایشان دعوت کردیم و ایشان مدتی آمدند و به مطالعه‌ی غرب پرداختند. سپس بر اساس فرهنگ و نیاز جوامع غربی کتاب‌هایی را برای ما تهیه و تدوین کردند.


1. تدوین کتب درسی روزآمد برای حوزه‌های علمیه
متون درسی که در حوزه‌های علمیه‌ی ما مورد بحث و تدریس قرار می‌گرفت، متونی بوده که بعضاً تا 5 قرن قبل تهیه و تدوین شده است و علاوه بر آن تعداد زیادی از این متون با حال و فضای حوزه‌های علمیه‌ی ایران تهیه و تدوین شده است. لذا با توجه به گسترش حوزه‌های علم و معرفتیِ ما در بعضی از مناطق دیگر، این متون درسی نمی‌توانست پاسخ‌گوی نیاز علاقه‌مندان علوم دینی و معارف اسلامی باشد. البته این موضوع، حقیقتی است که امروز هم با آن مواجه هستیم. مرحوم علامه فضلی با درک این حقیقت به دنبال این موضوع بودند که بتوانند پاسخی برای این نیاز جوامع دینی تهیه کنند. لذا نیازسنجی کردند و به کشورهای مختلف سفر کردند و بر اساس آن نیاز و آن ضرورت، کتاب‌های جدیدی را به عنوان متون درسی برای حوزه‌های علمی و معرفتی تهیه و تدوین نمودند. البته قبل از ایشان مرحوم مظفر این اقدام را با تدوین کتاب‌هایی چون «اصول الفقه» و «المنطق» انجام داده بودند، اما گستره‌ی این کتاب‌ها کمتر بود و نیز آن کتاب‌ها برای سطح خاصی تهیه و تدوین شده بود. مرحوم علامه فضلی اما برای مبتدی‌ها و کسانی که پیشینه‌ی مطالعات اسلامی ندارند، کتاب‌هایی را تهیه کردند. این کتاب‌ها در موضوعات منطق، عقاید، اصول فقه و حتی موضوعاتی غیر از موضوعات معرفتی متداول، تدوین شده بود. با تولید و تهیه و تدوین این کتاب‌ها، استقبال جویندگان علم برای فراگیری علوم و معارف اسلامی در حوزه‌های علمیه بیشتر شد؛ چراکه متون، مناسب درک آن‌ها تهیه و تدوین شده بود.

2. توجه به موضوعات جهان معاصر در تدوین آثار
نکته‌ی دوم از ویژگی‌های مرحوم فضلی، این است که ایشان بر اساس نیازهای جهان معاصر، کتاب و متون علمی را تهیه و تدوین کردند. ایشان بر اساس نیازهای موجود دست به قلم می‌بردند و می‌نوشتند. به عنوان نمونه یکی از کتاب‌هایی که ایشان نوشتند، کتاب «التشریع الاسلامی» یعنی قانون‌گذاری اسلامی است. ایشان در مقدمه‌ی این کتاب می‌نویسند که این کتاب، اولین کتاب است که در این باره در حوزه‌های علمیه‌ی شیعه تهیه و تدوین شده است. البته همان‌طور که خود ایشان هم در مقدمه اشاره کرده بودند این کتاب نقص‌هایی داشته اما به هر حال گامی بود که برداشته شد و پنجره‌هایی برای پژوهش و تحقیق بر روی محققین و پژوهشگران باز شد و کتاب‌های زیادی بعد از آن کتاب تهیه و تدوین شد.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22282/H/139201211344440975_22282.jpg
3. مطالعات منطقه‌ای و نیازسنجی مخاطبان
ویژگی سوم مرحوم علامه فضلی نکته‌ای است که رئیس دانشگاه اسلامی انگلستان می‌گفت. او می‌گفت: وقتی ما دانشگاه اسلامی را در انگلستان تأسیس کردیم، به متون درسی نیاز داشتیم که متناسب با فضای غرب نوشته شده باشد. لذا از ایشان دعوت کردیم و ایشان مدتی آمدند و به مطالعه‌ی غرب پرداختند. سپس بر اساس فرهنگ و نیاز جوامع غربی کتاب‌هایی را برای ما تهیه و تدوین کردند و این کتاب‌ها، کتاب‌های کاربردی و کارآمدی بود. معمولاً علما به خاطر اشتغالات زیادی که در حوزه‌های تدریسی دارند، کمتر وقت می‌کنند که چنین فداکاری‌هایی انجام دهند و مطالعات منطقه‌ای داشته باشند. اما ایشان واقعاً از خودگذشتگی کردند و کار بسیار بزرگی را انجام دادند و هنوز آثار ایشان مورد استفاده و استقبال جوامع علمی غربی قرار می‌گیرد.

4. تأسیس مراکز پژوهشی و حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف
از دیگر ویژگی‌های ایشان در عرصه‌ی بین‌المللی، اهتمام به تأسیس مراکز علمی، پژوهشی و حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف بود. ایشان در کشورهای مختلفی اقدام به تأسیس حوزه‌های مدرن و روزآمد کردند تا این مراکز بتوانند پاسخ‌گوی نیاز معرفتی بشر و انسان معاصر باشند. تا جایی که من اطلاع دارم این حوزه‌ها، حوزه‌های بالنده و کارآمدی هستند.

5. پیگیری و اهتمام به مسائل درسی طلاب و پژوهشگران
از ویژگی‌های ایشان، پیگیری و اهتمام به مسائل درسی و علمی طلاب و پژوهشگران بود. بعضاً حوزه‌هایی راه‌اندازی می‌شود و بعد رها می‌شوند، اما ایشان همواره نسبت به وضعیت امتحانات، متون درسی، پیشرفت دانش‌پژوهان و طلاب مراکز علمی و پژوهشی که تأسیس کرده بودند سؤال می‌کردند. ایشان هم تشویق می‌کردند، هم ترغیب می‌کردند و در جایی که احتیاج به تنبیه بود، اقدام می‌کردند. یعنی از مراکز پژوهشی و علمی که تأسیس کرده بودند، کاملاً مطلع بودند و در جلسات هیأت رئیسه و هیأت امنا شرکت می‌کردند و واقعاً در این خصوص کم‌نظیر بودند.

ایشان یکی از شاگردان برجسته‌ی مرحوم آیت‌الله حکیم، مرحوم آیت‌الله خویی، مرحوم شهید صدر و مرحوم آل راضی بوده‌اند و در حوزه‌ی فقه و اصول، صاحب نظر و دارای فکر و اندیشه بودند. اما علی‌رغم برجستگی علمی ایشان در حوزه‌ی فقه و اصول، ایشان بیشتر با مراکز دانشگاهی و مراکز علمی جدید همکاری می‌کردند و به عنوان استاد در دانشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه‌های عراق، عربستان و همچنین مصر کرسی تدریس داشتند.


6. استفاده از سبک‌های جدید در نظام آموزش دینی
ویژگی دیگر ایشان ارائه‌ی سبک‌های جدید در نظام آموزشی بود. نظام آموزشی ما یک نظام سنتی است و از سبک‌های جدید کمتر بهره گرفته است. ایشان همواره تلاش می‌کردند که بتوانند یک نظام و الگوی جدید آموزشی ارائه کنند که متناسب با تدریس و آموزش علوم اسلامی باشد و همچنین متناسب با حوزه‌های علمیه‌ی ما باشد و بتواند بین اصالت و معاصرت جمع کند. این یکی از شاه‌کارهایی بود که این بزرگوار دنبال می‌کردند و طرح‌هایی را هم در این خصوص ارائه دادند. مرحوم آیت‌الله فضلی تلاش می‌کردند تا حوزه‌های ما بتوانند همگام با جهان معاصر پیش رفته و از سیستم‌های جدید آموزشی استفاده کنند.

7. ارتباط با مراکز دانشگاهی و دانشگاهیان
یکی دیگر از ویژگی‌های مرحوم علامه فضلی، ارتباط ایشان با دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان بود. ایشان یکی از شاگردان برجسته‌ی اساتیدی همچون مرحوم آیت‌الله حکیم، مرحوم آیت‌الله خویی، مرحوم شهید صدر و مرحوم آل راضی بودند و در حوزه‌ی فقه و اصول، صاحب نظر و دارای فکر و اندیشه بودند. اما در عین حال علی‌رغم برجستگی علمی شخصیت ایشان در حوزه‌ی فقه و اصول، ایشان بیشتر با مراکز دانشگاهی و مراکز علمی جدید همکاری می‌کردند و به‌عنوان استاد در دانشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه‌های عراق، عربستان و همچنین مصر کرسی تدریس داشتند و از این رهگذر، اندیشمندان و پژوهشگران بسیاری از ایشان استفاده کردند و با علوم و معارف اسلامی آشنا شدند. ایشان توانستند علوم و معارف دینی و اسلامی حوزه‌ها را به دانشگاه‌ها منتقل کنند و به نظر من ایشان دنباله‌روی مرحوم شهید مطهری بودند.

8. ارتباط با اندیشمندان سایر ادیان و مذاهب
از موارد دیگری که از امتیازات ایشان محسوب می‌شد، تحمل و بردباری و صبر ایشان بود. ایشان با این‌که یک عالم برجسته و متفکر شیعی بودند اما با اندیشمندان سایر مذاهب اسلامی و حتی اندیشمندان غیراسلامی ارتباط تنگاتنگی داشتند و از این رهگذر آن‌ها را با معارف دینی و اسلامی آشنا می‌کردند.


توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      
   1   2      >